Hvorfor dro både Ibsen og Bjørnson til Italia for å skrive om sin norske samtid?

oversett

Kanskje er det slik at vi ser oss selv best med et blikk utenfra. I Marthe Valle og Håvard Lunds nye samarbeidsprosjekt har de tatt for seg udødelige klassikere fra populærmusikkens internasjonale historie, oversatt de til nordnorsk, og med dette gjort de til sine. Kanskje er en ballade skrevet i New Orleans i 1968 nettopp den låten som beskriver tilstanden i Burfjord i 2018 best? Disse vakre sangene forteller i alle fall fortsatt sine historier til oss i dag, uavhengig av hvem og hvor vi er. Marthe Valles vare formidlinger av allmennmenneskelige forhold i kombinasjon med Håvard Lunds hånd om arrangering og produksjon sikrer et resultat av høy kvalitet til denne konserten.

Konserten gir stor plass til musikeren Marthe. Trioformatet lar henne briljere som vokalist, hun synger med en sjelden kontroll på register og dynamikk, og groover på piano som en Nina Simone, mens Håkon og Håvard ligger rundt henne med et tromme og bassklarinett-komp du sjelden hører. Om du da noensinne har hørt trommer og bassklarinett sammen. Begge de sistnevnte har lite motstand på sine instrumenter, de er lekne, uslepne briljanter.

«Konserten fungerer som døråpner til bortgjemte minnebøker i hode og hjerte, det nye perspektivet gir åpenbart luft, publikummeren sendes ut i mangel på kontroll på tårekanalene. Tilbakemeldingen kommer i våte klemmers form», forteller musikerne.

Hvorfor dro både Ibsen og Bjørnson til Italia for å skrive om sin norske samtid?

oversett

Kanskje er det slik at vi ser oss selv best med et blikk utenfra. I Marthe Valle og Håvard Lunds nye samarbeidsprosjekt har de tatt for seg udødelige klassikere fra populærmusikkens internasjonale historie, oversatt de til nordnorsk, og med dette gjort de til sine. Kanskje er en ballade skrevet i New Orleans i 1968 nettopp den låten som beskriver tilstanden i Burfjord i 2018 best? Disse vakre sangene forteller i alle fall fortsatt sine historier til oss i dag, uavhengig av hvem og hvor vi er. Marthe Valles vare formidlinger av allmennmenneskelige forhold i kombinasjon med Håvard Lunds hånd om arrangering og produksjon sikrer et resultat av høy kvalitet til denne konserten.

Konserten gir stor plass til musikeren Marthe. Trioformatet lar henne briljere som vokalist, hun synger med en sjelden kontroll på register og dynamikk, og groover på piano som en Nina Simone, mens Håkon og Håvard ligger rundt henne med et tromme og bassklarinett-komp du sjelden hører. Om du da noensinne har hørt trommer og bassklarinett sammen. Begge de sistnevnte har lite motstand på sine instrumenter, de er lekne, uslepne briljanter.

«Konserten fungerer som døråpner til bortgjemte minnebøker i hode og hjerte, det nye perspektivet gir åpenbart luft, publikummeren sendes ut i mangel på kontroll på tårekanalene. Tilbakemeldingen kommer i våte klemmers form», forteller musikerne.

kontakt og booking
Urhaug Artists
roger@urhaug.com
916 67 587